ULANGAN AKHIR SEMESTER GASAL MAPEL BAHASA JAWA KELAS IX (TAPEL 2020/2021)
PENILAIAN AKHIR SEMESTER MADRASAH TSANAWIYAH
TAHUN PELAJARAN
2020/2021
Mata Pelajaran : Bahasa Jawa Hari/Tanggal : Kamis/ 3
Desember 2020
Kelas :
IX (Sembilan) Pukul : 10.00 – 11.30 WIB
Pilihen wangsulan A, B, C, utawa D kang kok anggep
bener kanthi menehi tanda ping (X) ing lembar wangsulan!
Wacan kanggo nomer 1-3
Anoman Obong
Dewi Shinta wis kelakon
didhusta dening Prabu Rahwana/ Dasamuka menyang kraton Alengkadiraja. Dewi Shinta
dipapanake ing taman kaputren. Ing taman, Dewi Shinta ora doyan mangan lan
ngombe. Awake kuru aking, rambute dawa nggimbal ora digelung amarga wis suwe
ora adus. Kabeh mau ditindakake supaya Rahwana wegah nyedhaki dheweke. Kanggo
njaga keslametane, menyang ngendi wae Dewi Shinta tansah nggawa cudrik cilik.
Samangsa-mangsa Prabu Rahwana teka arep ngrudapeksa, dheweke banjur ngancam
arep suduk
salira.
Anoman diutus Sri Ramawijaya supaya nggolek
sisik melik ing ngendi lan kepriye kahanane Dewi Shinta. Tekan keraton Alengka,
Anoman njujug taman keputren. Ing kono dheweke kelakon nemoni Dewi Shinta lan
Trijatha. Anoman banjur ngaturake ali-aline Sri Ramawijaya marang Dewi Shinta.
Sawise mangerteni kaanane Dewi Shinta banjur pamit bali. Anoman konangan lan
kecekel prajurit Alengkadiraja. Anoman dirangket disowanake Prabu Rahwana
banjur diukum obong, nanging Anoman bisa lolos lan bali atur palapuran marang
Sri Ramawijaya.
1.
Dewi
Shinta ing
crita Ramayana kasebut duweni watak ....
A.
setya C. kasatria
B.
wicaksana D. angkara murka
2.
Dewi Shinta wis kelakon didhusta dening Prabu
Rahwana/ Dasamuka menyang kraton Alengkadiraja. Tembung didhusta
tegese padha karo ....
A.
dijupuk C.
dicolong
B.
dijaluk D.
digendhong
3.
Saka wacan ing dhuwur, paraga sing diutus dening Prabu Ramawijaya kanggo golek sisik
melik
yaiku ....
A.
Dewi Shinta C. Anoman
B.
Dewi Trijatha D. Rahwana
Wacan kanggo nomer 4-6
Dhandhanggula
Pamedhare wasitaning ati
Cumanthaka aniru pujangga
Dahat mudha ing batine
Nanging kedah ginunggung
Datan wruh yen akeh ngesemi
Ameksa angrumpaka
Basa kang kalantur
Tutur kang katula-tula
Tinalaten rinuruh kalawan ririh
Mrih padhanging sasmita
4. Guru wilangan lan guru lagu gatra
pungkasan yaiku ....
A. 10i C.
8a
B. 10a D.
7a
5. Pamedhare wasitaning ati, Cumanthaka aniru
pujangga. Ing ngisor iki kabeh tegese padha karo cumanthaka, kajaba ....
A. kementhus C. lancang kumaki
B. gumedhe D. sabar ngati-ati
6. Dhahat muda ing batine, tegese ....
A. pinter banget ing batine C. bodho banget ing batine
B. sanajan enom wis pinter D. sabar banget ing batine
Gatekna sandhiwara ing ngisor
iki kanthi titi!
Deni mulih amarga wis maghrib.
Sesuke ning
sekolahan Deni lan Parman rembugan bab drama Basa Jawa. Kanggo ngisi wektu ngenteni Jono lan Supardi bocah
loro kuwi ngrembug musik kang bakal digawe.
Parman : “Ayo
saiki nggawe musik kanggo dramane. Sing ngenani lagu dhaerah wae.”
Deni : “Ya angel lho kuwi, lha kowe apa bisa?”
Parman : “Jajal
kene aku.”
(njupuk gitar saka tangane Deni)
Deni : “Halah
kemisa, jajal piye....”
Parman : (nyanyi gundul-gundul pacul)
Deni : “Hahaha,
kuwi rak ya
tembang dolanane bocah hlo...”
Parman : “Sing
penting lagu dhaerah
lho...”
Deni : “Aja, diganti liyane ngono lho?!”
Parman : “Jajal
kowe bisa
apa ora ?” (ngekekne gitar marang Deni)
Deni : (Main gitar)
Parman : “Lha
kuwi apa ora ya lagu pop?? Hahaha....”
Deni : “Hahaha,
lha aku ora bisa hlo...”
Parman : “Kene
nak ngono aku wae.”
Deni : (Ngekekne gitar) “Aku sing nyanyi ya?”
Parman : (Nyanyi karo Deni)
Deni : “Haha,
apik kuwi... ya
wis nggawe
kuwi wae...”
7.
Saka
sandhiwara kuwi, watake Parman yaiku ....
A. sabar C. lucu
B. kuminter D. galak
8.
Parman
lan Deni gladhen musik kanggo ....
A. lomba musik C. ngamen
B. drama Basa Jawa D. perpisahan sekolah
9.
Latar
panggonan utawa setting sandhiwara ing dhuwur yaiku
....
A. omahe Deni C. ana dalan
B. omahe Parman D. sekolahan
10.
Wangsalan
yaiku nen-unen sabangsane cangkriman, nanging batangane wis disebutake pisan
sanajan ora cetha banget. Ing ngisor iki tuladhane wangsalan sing bener yaiku
...
A. Aja dadi bocah sing dawa tangane.
B. Siswa-siswi Madrasah gladhen ujian.
C. Njanur gunung, kadingaren wis tekan kene.
D. Ajining dhiri dumunung aneng lathi.
11.
Kembang
jambu, kemaruk mburu gebyaring dunya.
Kembang jambu tegese
....
A. Kemaruk C. Karuk
B. Maruk D. Keruk
12.
Sania
kandha marang kancane, “Simbahku wis ... saka Surabaya dhek wingi sore”.
Tembung kang paling trep kanggo nanggapi ukara ing
dhuwur, yaiku ....
A. kondur C. lunga
B. tindak D. mulih
13.
Menawa kowe didhawuhi pak guru supaya ibumu rawuh menyang
sekolahan, aturmu ....
A. “Ibu, panjenengan dipunkengken Pak guru supados tindak dhateng
sekolahan.”
B. “Ibu, panjenengan dipunaturi Pak guru supados tindak dhateng sekolahan.”
C. “Ibu, panjenengan dipunutus Pak guru supados tindak dhateng sekolahan.”
D. “Ibu, sampeyan dipundhawuhi Pak guru supados tindak dhateng sekolahan.”
14.
Tumraping
wong jawa undhang-undhang tangga teparo kanthi acara slametan tegese ....
A. Khajatan C. Sambatan
B. Tirakatan D. Bebungahan
Wacan kanggo nomer 15-18
Upacara sekaten asalipun saking tembung syahadatain nggih
punika acara pengetan tanggap warsanipun Nabi Muhammad SAW ingkang
dipunwontenaken ing saben surya kaping 5 wulan Mulud utawi Rabiul Awal taun
hijriah. Wondene panggenanipun wonten Alun-alun ler Ngayogyakarta. Upacara punika
wonten jaman Sultan Hamengkubuwana I, dados satunggaling cara kagem ngaturi
masyarakat ingkang agami islam.
Pahargyan warisan para Wali nalika ngesuhi Kraton Demak
Bintara punika tetep dipunlestantunaken dening Keraton Islam kalih pewaris
mataram, Kasultanan Ngayogyakarta saha Kasunanan Surakarta. Saben taunipun
masyarakat ingkang dugi ing perayaan sekaten punika jejel riyel.
15.
Upacara
sekaten dipunwontenaken ing wanci ....
A. wulan Ba’da Mulud C. wulan Rabi’ul Akhir
B. wulan Syawal D. wulan Rabi’ul Awal
16.
Masyarakat
ing kukuban Yogyakarta sakiwatengene akeh kang wis padha ngantu-antu kanggo
nekani perayaan Sekaten. Ngantu-antu tegese
....
A. kelingan C. ngeling-eling
B. ngarep-arep D. bungah
17.
Sinten
ingkang wiwitanipun mandhegani upacara sekaten?
A. Sultan Hamengkubuwana I C. Sultan Hamengkubuwana III
B. Sultan Hamengkubuwana II D. Sultan Hamengkubuwana IV
18.
Upacara
sekaten nggadhahi ancas inggih punika ....
A. Mengeti sedanipun Nabi Muhammad SAW
B. Mengeti wiyosipun Nabi Muhammad SAW
C. Mengeti wahyu kagem Nabi Muhammad SAW
D. Mengeti Nabi Muhammad
SAW
19. Danu ditampa ana ing SMA dene adhine si Dina munggah
kelas loro SMP. Iku salah sawijining tuladha ukara
....
A. ukara
camboran sajajar C. ukara camboran sungsun
B. ukara
camboran raketan D. ukara lamba
20. Ing ngisor iki tuladhane ukara camboran raketan ...
A.
Doni bal-balan ing
lapangan dene Parjo dolanan ing sawah.
B.
Dewi tuku roti,
cilok, lan es doger.
C.
Anto mangan sate
kelinci.
D.
Tuti teka nalika
Dian lagi mangan.
21.
Dadi
bocah aja kesed ben cedhak rejekine.
Yen arep mlebu
omah kesed dhisik!
Tembung kang kacithak miring kalebu ….
A. homonim
B. homograf
C. homofon
D. homogen
22.
Ing ngisor iki kang kalebu tuladhane homonim yaiku ….
A. Kaline
peres amarga udan sedina sewengi.
Klapa parute diperes sek arep dinggo masak santene.
B. Antep
atimu dadia dayane tekadmu.
Karung goni kuwi pancen anteb, aku ora bias ngangkat.
C. Gedhang raja nangkane isih sepet.
Sepet kae isa digawe sapu, aja dibuak!
D. Wong gendheng ya, awit mau misuh-misuh.
Gendhenge padha pecah amarga keterak angin.
23. Ing ngisor iki kang ora
kalebu wujude aksara swara, yaiku ....
A.
A C. I
B.
O D. 7
24. ?UsMnPitPitTnK[roIb]aim\, Pamacane ....
A.
Usman
pit-pitan karo Ilham.
B.
Usman
pit-pitan karo Ibrahim.
C.
Isman
pit-pitan karo Umam.
D.
Isman
pit-pitan karo Ibrahim.
25.
?swi[ssiAgusÃ’|sYakussi . . . .. Tembung kang trep
kanggo njangkepi ukara kuwi yaiku ....
A.
[s[pTmBe/ C. juli
B.
O[koTbe/ D. juni
26.
?tnJumene=ai=auri[p. Menawa ditulis nganggo
aksara latin yaiku………….
A. tan jumeneng ing uripe C.
rasaning rasa punika
B. tan durung weruh ing rasa D. rasa kang satuhu
27. ?tnFuru=weruhai=rs. Menawa ditulis
nganggo aksara latin yaiku………….
A. tan jumeneng ing uripe C.
rasaning rasa punika
B. tan durung weruh ing rasa D. rasa kang satuhu
28. ?rs k=stuau. Menawa
ditulis nganggo aksara latin yaiku………….
A. tan jumeneng ing uripe C.
rasaning rasa punika
B. tan durung weruh ing rasa D. rasa kang satuhu
29.Ukara “ samitaning ngaurip puniki” yen disalin dadi aksara jawa dadi……………
A. ?ffMitni=zauripPunik. C. ?ssMitni=zauripPuniki.
B. ?ssMitfi=zauripPufi. D.
?ssMitfi=auriPuniki.
30.Ukara “ tan kena digawe gampang” yen disalin dadi aksara jawa dadi……………
A. ?tnKengin[wgmP=. C.?tnKensig[wgmP=.
B.?t[aK[nofig[wgmP=. D.?tnKenfig[wgmP=.
II.
Wangsulana pitakon ing ngisor iki kanti bener!
1. Sapa arane wayang ing ngisor iki!
2. Sebutake 3
watake tembang pangkur!
3. Coba
sebutake 4 tokoh pewayangan ing crita Ramayana!
4. Coba
sebutake 4 tokoh pewayangan ing crita Mahabarata!
5. Coba
sebutake 3 paugeran kang ana ing tembang macapat!
6. Coba
sebutake 4 wae kang kalebu tembang macapat!
7. Tembang
macapat duweni paugeran (10i, 10a, 8e, 7u, 9i, 7a, 6u, 8a, 12e, 7a)
a. Guru gatrane gunggunge……………
b. Guru wilangan gatra nomer 3, 5, 7 lan 9
gunggunge………….
c. Guru lagu gatra nomer 2, 4, 6 lan 8
yaiku……………..
d. Menawa disetitikake saka guru lagu, guru
wilangan lan guru gatrane paugeran ing nduwur
kalebu tembang macapat………….
8. ?nlikkelsKlihklu=kul[kol=kli=. Aksara
jawa kasebut yen ditulis latin yaiku………
9. ?pribs[nje/bsukimw[by. Aksara jawa kasebut yen
ditulis latin yaiku………
10. ?bebs[ngemisetitiztiati. Aksara jawa kasebut yen
ditulis latin yaiku………
Komentar
Posting Komentar